SPORT I ZDROWIE

Dieta Montignaca – czy naprawdę jest skuteczna?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Pod koniec lat 90. bardzo popularna stała się dieta Montignaca. W ostatnich latach ta metoda odżywiania znów zaczęła cieszyć się zainteresowaniem. W tym artykule wyjaśniamy, jak działa ta dieta i kiedy można ją stosować. I oczywiście odpowiadamy na najważniejsze pytanie: czy to rzeczywiście skuteczna dieta?

Według wynalazcy Michela Montignaca w rzeczywistości nie jest to dieta, a bardziej metoda na zrzucenie kilku kilogramów. Mimo to te dwa terminy są dziś używane zamiennie, ponieważ dieta Montignaca koncentruje się na konkretnym sposobie odżywiania. W końcu zdaniem wynalazcy, przyrost masy ciała nie wynika z nadmiernej ilości kalorii, ale z niewłaściwego połączenia składników odżywczych. Nie ma więc sensu liczenie wartości odżywczych, ale ważne jest, aby jeść prawidłowo. Celem jest zmiana nawyków na całe życie, co w rzeczywistości czyni tę dietę bardziej sposobem na nowe odżywianie.

Cele diety Montignaca

Metoda Montignac ma cztery cele:

  • lepsza kontrola masy ciała,
  • ochrona serca i naczyń krwionośnych,
  • poprawa kondycji psychicznej i fizycznej,
  • połączenie dobrych wartości odżywczych ze smacznym jedzeniem.

Jak widać, celem tej diety jest coś więcej niż tylko sama utrata wagi.

Jak działa ten sposób odżywiania?

Stosując dietę Montignaca ​​nie ma sensu liczyć kalorii, ponieważ nie chodzi o ich ilość, ale o kombinację składników odżywczych. Jak zatem powinno się stosować tę dietę?

Po pierwsze, ważne jest, aby osobno spożywać odpowiednie węglowodany i tłuszcze. W Twojej diecie powinny znajdować się zarówno dobre węglowodany, jak i dobre tłuszcze, ale nie spożywane w tym samym czasie. Ponadto niezwykle ważne jest, aby dostarczać organizmowi wystarczającej ilości witamin, minerałów i pierwiastków śladowych. Te składniki odżywcze znajdują się między innymi w tych “dobrych” węglowodanach. Wreszcie, ważne jest, aby spożywać pokarmy bogate w błonnik i białko.

Różnica między dobrymi a złymi węglowodanami 

Dobre węglowodany to takie, które mają niski indeks glikemiczny (IG), a tym samym powodują powolny wzrost poziomu cukru we krwi. Węglowodany dozwolone w diecie Montignaca to takie, które mają IG poniżej 50. Dobrym przykładem są w tym przypadku produkty pełnoziarniste i rośliny strączkowe. Ziemniaki i słodycze zdecydowanie nie będą pasować do założeń tej diety.

WygodnaDieta.pl – Catering Dietetyczny – Czym jest INDEKS GLIKEMICZNY? Dietetyk odpowiada!

Separacja węglowodanów i tłuszczów

Dlaczego w tej diecie należy oddzielać tłuszcze od węglowodanów? Otóż kiedy jesz cukry, organizm wytwarza insulinę, która zapewnia ich wchłanianie. Jeśli jednak posiłek zawiera również tłuszcz, insulina sprawia, że ​​jest on odkładany w postaci tkanki tłuszczowej, jak twierdzi Montignac. Tłuszcz sam w sobie nie powoduje więc tycia, ale w połączeniu z węglowodanami może prowadzić do przyrostu masy ciała.

Zalety diety Montignaca

Dużą zaletą metody Montignaca jest to, że nie musisz liczyć kalorii i możesz sporo zjeść. Chodzi o to, co jesz, a niekoniecznie o to, ile jesz. Ta metoda ma trwały wpływ na twoje zdrowie.

Może to również pomóc Ci znaleźć motywację do zmiany nawyków żywieniowych.

Badania wykazały, że spożywanie dużej ilości węglowodanów z wysokim IG zwiększa ryzyko raka i chorób układu krążenia. Metoda Montignac zaleca spożywanie niewielkich ilości takich produktów, co pozytywnie wpływa na utratę wagi.

Wady diety Montignaca

Po pierwsze, nie ma niezależnych badań naukowych potwierdzających, że oddzielenie węglowodanów i tłuszczów pomaga w utracie wagi. Wielu zwolenników Montignaca twierdzi, że dzięki tej metodzie stracili na wadze, ale są też badacze, którzy uważają, że wynika to z czego innego. Mianowicie, sceptycy uważają, że kiedy nie możesz jeść pewnych kombinacji pokarmów, jesz mniej, co prowadzi do utraty wagi. Efekt nie jest zatem wynikiem oddzielenia pokarmów, ale spożywania mniejszej ilości kalorii. Ponadto przestrzeganie tej diety może być skomplikowane. W końcu wiele produktów zawiera zarówno tłuszcze, jak i węglowodany. Z praktycznego punktu widzenia codzienne umieszczanie na stole jedzenia zgodnego z zasadami Montignaca może być zatem trudne. 

Osoby, które przestrzegały (lub nadal stosują) dietę Montignaca, zgłaszają bardzo różne obserwacje. To dieta, którą jedna osoba kocha, a druga nienawidzi. Niektórzy ludzie lubią jej ścisłą strukturę, podczas gdy inni mają z nią tylko negatywne doświadczenia. Oddzielenie węglowodanów i tłuszczów nie pozwala na stworzenie wielu kombinacji odżywczych. Wymaga to między innymi silnej zmiany stylu życia. 

Podsumowanie: Czy dieta Montignaca jest skuteczna?

Sposób odżywiania według Montignaca może pomóc w utracie wagi, ponieważ opiera się on na spożywaniu wyłącznie węglowodanów z niskim IG. Dyskusyjne jest natomiast, czy oddzielenie węglowodanów i tłuszczów również przyczynia się do utraty wagi. Z praktycznego punktu widzenia jedzenie zgodnie z zasadami Montignaca może być trudne, ale jeśli się powiedzie, prowadzi do wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych. 

Fot. happyveganfit/Pixabay

Karolina Baworowska

Pasjonatka muzyki vintage, miłośniczka kotów, a także copywriterka z wieloletnim stażem. Uwielbia górskie wycieczki i zwiedzanie miejsc pełnych historii. Absolwentka Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu. Organistka, gitarzystka i basistka, która wolne wieczory spędza na scenie, grając psychodelicznego rocka.
Karolina Baworowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *