Artykuł sponsorowany
Co mogą zrobić rodzice, aby wspierać rozwój motoryki u dziecka? Czym różni się mała motoryka od dużej? Podpowiadamy w artykule.
Każde dziecko rozwija się według tego samego wzorca i pokonuje kolejne kamienie milowe, zyskując coraz większą samodzielność i sprawność ruchową. Największy rozwój motoryki ma miejsce podczas pierwszego roku życia. Mając ok. trzy miesiące, dziecko zaczyna podnosić główkę, a w wieku pół roku uczy się już samodzielnie siedzieć. Potem, ok. 9 miesiąca, stopniowo zaczyna raczkować, a mając rok stawia już swoje pierwsze kroki. Warto wyposażyć dom w miękki dywan oraz maty do zabawy, które będą chroniły maluszka przy częstych upadkach, które będą mu towarzyszyły na początku nauki chodzenia. Jest to naturalny proces, ponieważ dziecko nie kontroluje jeszcze ruchów i zbyt dużej głowy względem reszty ciała. Dla rozwoju małego dziecka warto też nie wyręczać go we wszystkim, tylko czasem położyć zabawkę obok, żeby maluch sam spróbował po nią sięgnąć.
Dzieci, które nie osiągnęły wspomnianych wyżej kamieni milowych w oczekiwanym okresie, potrzebują odpowiedniego wsparcia i stymulującego środowiska do rozwoju. Warto jak najszybciej skorzystać z pomocy fizjoterapeuty, który ma doświadczenie w leczeniu zaburzeń rozwojowych u dzieci, a zwłaszcza wspiera umiejętności motoryczne, takie jak mobilność, siła mięśni, równowaga oraz elastyczność stawów. Fachowe wsparcie znajdziesz w Centrum Rehabilitacji Rehasanka – więcej informacji uzyskasz pod adresem: https://rehasanka.pl/.
Motorykę dzielimy na małą i dużą. Motoryka duża to ogólna sprawność fizyczna, która obejmuje wszelkie ruchy, które angażują ciało, natomiast motoryka mała odnosi się do sprawności dłoni i palców, która wymaga precyzji i koncentracji. Rozwija się ją przez naukę pisania, rysowania, rzeźbienia, zawiązywania butów czy zapinania guzików. Na początku dziecko może trenować motorykę małą, układając wieże z klocków czy ucząc się chwytać jedzenie. Kreatywną formę treningu niezbędnych umiejętności motorycznych u dziecka wspiera również suchy basen bez kulek lub z miękkimi piłeczkami, który został zaprojektowany z myślą o terapii integracji sensorycznej. W takim basenie maluch może w bezpieczny sposób się bawić, rozwijając przy tym koordynację ruchowo-wzrokową, poznając kolory czy wzmacniając chwyt. Natomiast gdy mówimy o motoryce dużej, mamy na myśli aktywności takie jak chodzenie, bieganie, skakanie, gra w piłkę czy jazda na rowerze. Należy pamiętać o tym, że motoryka duża nie przestaje się rozwijać, kiedy dziecko nauczy się chodzić, jest to ciągły rozwój, który najłatwiej wspierać poprzez różne aktywności na świeżym powietrzu.
Fot.: Sigmund/unsplash.com