SPORT I ZDROWIE

Jak unikać jedzenia słodyczy?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Społeczeństwo zwraca coraz większą uwagę na zdrowie. Poszerza się również specjalistyczna wiedza z zakresu dietetyki i medycyny, co pozwala na dokonywanie bardziej optymalnych dla zdrowia wyborów. Jednym z nich może być ograniczenie jedzenia słodyczy.

Dlaczego jedzenie zbyt dużej ilości słodyczy nie jest zdrowe?

Czy słodycze rzeczywiście są niezdrowe pozostaje kwestią sporną. Należy bowiem zwracać uwagę nie tylko na konsekwencje dla zdrowia fizycznego, ale także psychicznego. Wiele osób lubi od czasu do czasu przekąsić coś słodkiego, a jeśli w parze z tym idzie dbanie o ogólnie zdrowy styl życia oraz higienę jamy ustnej, słodycze nie powinny stanowić dużego problemu. Kłopoty mogą pojawić się, jeśli zdecydujesz się na jedzenie zbyt dużych ilości przekąsek, które zawierają dużo cukru i kalorii, a nie dostarczają organizmowi wartości odżywczych, między innymi witamin, białek czy minerałów. Nadmierne spożywanie słodyczy może bowiem doprowadzić do problemów ze zdrowiem, na przykład otyłości albo cukrzycy. Słodycze często są również źródłem dodatków spożywczych, między innymi barwników, konserwantów czy „ulepszaczy” smaku i zapachu, które mogą mieć niekorzystny wpływ na zdrowie (szczególnie spożywane w dużych ilościach).

Jak powstrzymać się od jedzenia słodyczy?

Warto wiedzieć, że „rzucanie” cukru jest najtrudniejsze na samym początku – pamiętaj więc, że jeżeli wytrzymasz pierwszy tydzień lub dwa, wszystko stanie się łatwiejsze. Dzieje się tak dlatego, że określone rodzaje pożywienia są wykorzystywane nie tylko przez ludzki organizm, ale również zasiedlające go bakterie. Korzystające z cukrów prostych (obecnych w słodyczach) rodzaje bakterii, mogą podczas odstawiania słodkich przekąsek stymulować wydzielanie hormonów i w ten sposób „nakłaniać” Cię do spożycia słodyczy. Z czasem jednak zdrowa żywność spowoduje rozwinięcie się w Twoich jelitach nowych kultur bakterii, tym razem tych lubiących błonnik, cukry roślinne i inne składniki. W ten sposób przestanież odczuwać potrzebę jedzenia słodyczy.

Istnieje kilka sposobów, które mogą pomóc Ci w ograniczaniu spożycia słodyczy. Po pierwsze, staja się nie kupować ich podczas zakupów spożywczych, a jeśli już są w domu – nie trzymaj ich na widoku. Jeśli nie będziesz myśleć o słodyczach, patrzeć na nie i nie będziesz mieć ich pod ręką, jest duża szansa, że nie poczujesz ochoty na ich zjedzenie. Po drugie, zastąp słodycze zdrowymi przekąskami. Mogą to być batony energetyczne, ręcznie przygotowane ciastka bez cukru, suszone lub surowe owoce. Ważne jest również ustalenie sobie limitu – nie musisz od raz redukować ilości słodyczy do zera. Zamiast tego ustal sobie limit, którego nie będziesz przekraczać. Może to być ograniczenie dzienne lub tygodniowe – ważne, by wybrać je dla odcinków czasu, które będziesz w stanie kontrolować.

Sposobem na powstrzymanie się od jedzenia słodyczy jest pielęgnowanie dobrych nawyków. Oczywiście, najlepiej jest rozpocząć ich budowanie jak najwcześniej, dlatego, jeśli masz rodzinę, postaw na zdrowe przekąski dla dzieci zamiast wysokokalorycznych słodyczy. Jako dorosła osoba możesz z kolei zastosować metodę dystrakcji, czyli próbować zająć się czymś innym, kiedy przyjdzie Ci ochota na słodycze. Może to być na przykład rozmowa z przyjacielem, realizowanie swojej pasji, uprawianie sportu, wyjście z psem na spacer albo wykonanie domowych obowiązków. Zajęcie czymś rąk i umysłu bywa bardzo pomocne z walce z uciążliwymi nawykami. Czasami pomocna może okazać się również pomoc lekarza lub psychologa, który pomoże Ci znaleźć źródło Twojego problemu. Być może objadasz się słodyczami, ponieważ czujesz nadmierny stres albo nie radzisz sobie z emocjami? W takim przypadku warto najpierw rozwiązać przyczynę problemu, ponieważ jedzenie słodyczy może być tylko objawem.

Fot.: Joanna Kosinska/unsplash.com

Magdalena Gawior

Początkująca copywriterka, studentka farmacji. Czas wolny lubi spędzać na czytaniu fantastyki i książek popularnonaukowych, zwłaszcza dotyczących tematów okołomedycznych i psychologicznych.
Magdalena Gawior

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *