SPORT I ZDROWIE

Suplementy diety – TOP 5

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Zadanie, jakie stoi przed suplementami diety to dostarczenie do organizmu tych składników, których najbardziej brakuje w przygotowywanych codziennie posiłkach. Jednak ze względu na szeroki asortyment, wybór odpowiedniego suplementu to nie lada wyzwanie.

Suplementacja – kiedy jest potrzebna?

Specjaliści od dietetyki i zdrowego odżywiania zalecają, aby na tyle, na ile jest to tylko możliwe, wszelkie substancje odżywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu czerpać z pożywienia. To ono powinno stanowić solidną bazę dla organizmu. Suplementy nie mogą być w tym przypadku traktowane jako zamiennik, a jedynie doraźna pomoc w wyjątkowych sytuacjach. A takich sytuacji w ciągu całego roku może być wiele. Okres jesieni to wzmożona zachorowalność na przeziębienia i grypy, suplementacji witaminowej może wówczas potrzebować układ immunologiczny. Mięśnie intensywnie trenujących sportowców są nieustannie narażone na przeciążenia – im też może przydać się dodatkowa ochrona. Jednak warto pamiętać, że suplementacja organizmu w składniki odżywcze powinna być poprzedzona konsultacją lekarską.

Jakie suplementy diety są najpopularniejsze?

Pierwszą kategorię najbardziej rozchwytywanych suplementów diety stanowią specyfiki przeznaczone dla osób uprawiających intensywną aktywność fizyczną. Jeżeli chodzi o połączenie sportu i suplementów, to skojarzenia, poniekąd i słusznie, wędrują w stronę osób ćwiczących sporty sylwetkowe. Królują tu między innymi rozgałęzione aminokwasy BCAA – dzięki nim można zwiększyć ukrwienie tkanek, co sprzyja szybszym procesom regeneracyjnym zachodzącym w organizmie człowieka.

Druga kategoria suplementów, po które chętnie sięgają ludzie niezależnie od wieku, to preparaty poprawiające urodę. Zawierają one komplet witamin oraz związków organicznych. Największym uznaniem cieszą się specyfiki o dużej zawartości witaminy A oraz E, cynku czy Koenzymu Q10. Działają wzmacniająco na włosy i paznokcie, a także przyczyniają się do przyspieszonej odnowy biologicznej naskórka.

Czas przejść do trzeciej kategorii, którą stanowią preparaty wzmacniające odporność organizmu. W tym miejscu na specjalne uznanie zasługuje doskonale wszystkim znany z czasów dzieciństwa tran. Zawiera on bogactwo kwasów tłuszczowych OMEGA, a poza tym regularne przyjmowanie tranu wzmacnia układ immunologiczny. Preparaty na odporność to rozwiązanie dla osób, u których występują znaczne deficyty witamin i związków organicznych. Chcąc zbadać ich poziom, warto wpierw udać się na konsultacje lekarskie.

W punkcie czwartym warto wymienić suplementy diety pomagające zwalczyć nawracające infekcje intymne. Ta grupa specyfików przeznaczona jest specjalnie dla kobiet. Mogą po nie sięgnąć panie, które borykają się z częstymi infekcjami układu moczowego. Dużą popularnością cieszą się między innymi tabletki zawierające skoncentrowany wyciąg z żurawiny.

Ostatni, piąty punkt, to suplementy na odchudzanie. Ich działanie może być różne. Niektóre z nich hamują uczucie głodu, inne mają za zadanie przyspieszenie procesu spalania tłuszczu. Odchudzanie z zastosowaniem samych preparatów aptecznych nie jest dobrym pomysłem. Korzystne, a przede wszystkim trwałe efekty redukcji tkanki tłuszczowej można osiągnąć, zmieniając swoje przyzwyczajenia żywieniowe i inwestując czas w aktywność fizyczną. Specyfiki na odchudzanie mogą stanowić jedynie uzupełnienie tych działań, przy jednoczesnej konsultacji z lekarzem.

Kiedy uważać na suplementy diety?

Suplementacja diety w niezbędne składniki odżywcze może przynieść dobre rezultaty, jednak tylko pod warunkiem, że w organizmie faktycznie występują deficyty. Mało osób pamięta o tym, że zbyt duża kumulacja niektórych substancji może być równie szkodliwa co ich niedobór. Dla własnego bezpieczeństwa zawsze przed rozpoczęciem kuracji zawierającej suplementy diety dobrze jest skorzystać z porady fachowca. Dzięki takiej strategii można uniknąć wielu przykrych niespodzianek zdrowotnych. I jeszcze jedna ważna kwestia – niedobory substancji odżywczych powinny być w pierwszej kolejności uzupełniane przez zróżnicowaną i odpowiednio zbilansowaną dietę. Jeżeli nie wiesz jak ułożyć właściwy plan odżywiania, skorzystaj z porad dietetyka.

Marta Głogowska-Drzyzga

Nieustannie w ruchu, w każdej wolnej chwili eksploruje okolicę - tę bliższą i dalszą. Wędrówki górskie po beskidzkich i tatrzańskich szlakach, wyprawy rowerowe z sakwami, biegi trailowe, wędrówki długodystansowe to jedynie niewielki wycinek jej życia. Kocha przyrodę i zwierzęta, w codziennym życiu stara się realizować założenia Zero Waste. Najbliższe projekty - Główny Szlak Beskidzki w 10 dni oraz Korona Gór Polski w dwa tygodnie.
    Marta Głogowska-Drzyzga

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *