SPORT I ZDROWIE

Jak schudnąć bez efektu jojo? O tych zasadach musisz pamiętać

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Stosujesz dietę odchudzającą, jednak boisz się, że po jej zakończeniu pojawi się efekt jojo? Jest kilka zasad, do których warto się stosować, by go uniknąć. Sprawdź, co możesz zrobić!

Efekt jojo – kiedy się pojawia?

Efekt jojo zauważa u siebie większość osób, które stosowały dietę odchudzającą. Zanim przejdziemy do wskazówek, jak uniknąć efektu jojo, warto odpowiedzieć na pytanie, kiedy pojawia się ten niepożądany przyrost masy – ma to miejsce zazwyczaj do 5 miesięcy po zakończeniu diety. Jednak najczęściej efekt jojo pojawia się już kilka tygodniu po końcu diety.

Jak uniknąć efektu jojo?

Czy uniknięcie efektu jojo jest proste? To zależy przede wszystkim od tego, jaki tryb życia prowadzimy po zakończeniu diety. Jeśli od razu po skończeniu kuracji odchudzającej wracamy do swoich starych nawyków, to niestety efekt jojo z dużą dozą prawdopodobieństwa nas dopadnie. Jednak to nie jedyny powód efektu jojo. Zatem na co warto zwrócić uwagę? Jakich zasad przestrzegać, by uniknąć efektu jojo? 

Dieta bez efektu jojo

O efekcie jojo musimy pomyśleć już na etapie wyboru diety odchudzającej. Warto postawić na dietę zbilansowaną pod kątem składników odżywczych, witamin i składników mineralnych. Zdecydowanie odradzamy diety jednoskładnikowe i głodówki. Bardzo ważne jest, by w diecie został uwzględniony etap wprowadzenia oraz stabilizacji, dzięki czemu uchronimy organizm przed szokiem spowodowanym dietą, a co za tym idzie przed gromadzeniem rezerw, co jest jedną z najczęstszych przyczyn powstawania efektu jojo.

Długa dieta a efekt jojo

Warto wybrać diety trwające dłużej. Zdecydowanie odradzamy szybkie diety, które trwają na przykład tydzień czy dwa. Są bardzo restrykcyjne i powodują bardzo szybki spadek masy ciała, a przez to ogromny szok dla organizmu, który po skończonej diecie zaczyna ponownie gromadzić rezerwy „na czarną godzinę”, czyli na czas kolejnej diety. Badania dowodzą, że osoby, które odchudzają się przez rok lub nawet dłużej i tracą od pół do kilograma miesięcznie, stosunkowo rzadko doświadczają efektu jojo. Warto przemyśleć, czy szybki efekt, który szybko zniknie, jest wart tak dużych wyrzeczeń, jakie nakładają na odchudzających się restrykcyjne diety.

Uprawianie sportu ogranicza efekt jojo

Dieta, która polega jedynie na obniżeniu kaloryczności posiłków, to niestety gwarancja efektu jojo po jej zakończeniu. Warto połączyć rozsądnie rozpisaną dietę z dobrze dobranym treningiem. Przez dobrze dobrany trening rozumiemy aktywność fizyczną, która sprawia Ci frajdę. Nie ma sensu uprawiać sportu, którego szczerze nienawidzisz. W takim przypadku trening będzie kojarzyć się nieprzyjemnie i bardzo szybko go porzucisz. Dlatego postaw na aktywność fizyczną, którą będziesz uprawiać też po zakończeniu diety. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko pojawienia się efektu jojo.

Po zakończeniu diety zmień swoje przyzwyczajenia

Dieta redukująca masę ciała przyniesie dobre efekty, jednak by pozostały one na długo, trzeba zrezygnować ze złych przyzwyczajeń i nie wracać do nich po diecie. Warto stopniowo rezygnować ze złych nawyków, nie wprowadzać wszystkich zmian jednocześnie, bo będzie to bardzo demotywujące. Zrezygnuj z używek, więcej się ruszaj, jedz zdrowiej, zastąp słodzone napoje wodą. Małe rzeczy przełożą się na wielki efekt!

Zdj. główne: PublicDomainPictures/unsplash.com

Marzena Wardyn-Kobus

Domatorka, która nie znosi sprzątania. Lubi pracę w ogrodzie, pieczenie ciast i długie spacery. W wolnej chwili zaplata makramy i czyta kryminały.
Marzena Wardyn-Kobus

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *