FRYZURYMODA I URODA

Najlepsze suplementy na piękne i zdrowe włosy

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
happy brunette beautiful woman with long curly healthy hair isolated on grey

Chyba każda kobieta marzy o pięknych, jedwabistych włosach. Marketingowcy wykorzystują to kobiece pragnienie i wprowadzają na rynek coraz to nowe suplementy na włosy. Które z nich są najskuteczniejsze?

Bez wątpienia najlepiej, aby organizm pozyskiwał wszystkie potrzebne mu witaminy i minerały z pożywieniem, ale badania pokazują, że współczesne produkty są uboższe w substancje odżywcze niż jeszcze 50 lat temu. To oznacza, że suplementy są nam po prostu niezbędne. 

W trakcie poszukiwań suplementów na wzmocnienie włosów zwracaj uwagę na ich skład. Nie kupuj na chybił trafił, uzależnij wybór od swoich indywidualnych potrzeb. W tym celu skonsultuj się z lekarzem, który skieruje Cię na badania krwi w celu znalezienia przyczyny problemu. Poniżej znajdziesz listę witamin i mikroelementów wchodzących w skład kompleksowo działających suplementów na włosy. 

Jakich witamin potrzebują Twoje włosy?

Retinol

Witamina A, czyli retinol, poprawia metabolizm mieszków włosowych i zrogowaciałych komórek naskórka owłosionej skóry głowy. Jest jednym z najważniejszych składników suplementów przeciwko wypadaniu włosów. Konsekwentne przyjmowanie witaminy A często wystarcza, aby włosy odzyskały siłę i gęstość. Jeśli Twoje włosy są matowe, suche i łamliwe, bardzo możliwe, że cierpisz na jej niedobór.

Witamina C

Jeden z antyoksydantów odgrywający niebagatelną rolę w produkcji kolagenu. Ma działanie oczyszczające, nawilżające i wygładzające. Dzięki swoim przeciwutleniającym właściwościom witamina C zapobiega łamaniu łodygi włosa i wydłuża żywotność koloru uzyskanego farbą. Co ciekawe, kwas L-askorbinowy jest jednym ze składników najczęściej stosowanych w produkcji dermokosmetyków.

Aplikacja witaminy C bezpośrednio na skórę jest o 20% skuteczniejsza niż suplementacja doustna. Miejscowo zastosowana witamina C zwiększa syntezę kolagenu odpowiedzialnego za napięcie skóry. Wynika z tego, że kosmetyki o wysokim stężeniu kwasu askorbinowego pozytywnie wpływają na kondycję skóry, a zatem i włosów.

Witamina D

Odgrywa nadrzędną rolę w utrzymaniu właściwego poziomu nawilżenia skóry głowy, zapobiega powstawaniu łupieżu. Jej niedobór może zwiększyć łamliwość włosów, nasilić łojotokowe zapalenie skóry, a nawet wywołać łysienie plackowate.

Witamina E

Dzięki zdolności do rozpuszczania się w tłuszczach witamina E przenika w głąb skóry, hamując przedwczesne procesy starzenia. Dodawana do preparatów kosmetycznych zwiększa jędrność i elastyczność skóry. W połączeniu z ceramidami nawilża i wygładza włosy, a razem z witaminą B6 stymuluje mieszki włosowe. Dobre suplementy na porost włosów muszą zawierać witaminę E. 

Witaminy z grupy B

Stymulują procesy rozwoju cebulek włosowych i chronią je przed negatywnym oddziaływaniem czynników zewnętrznych. Wzmacniają też włosy i przyspieszają ich wzrost. Suplementy na wypadanie włosów muszą zawierać witaminy z grupy B.

  • B6 (pirydoksyna) i B12 (kwas foliowy) biorą udział w podziale komórek mieszków włosowych, dlatego ich niedobór objawia się wypadaniem włosów.
  • B7 (biotyna lub witamina H) to jedna z najważniejszych witamin dla funkcjonowania całego organizmu. Biotyna transportuje cząsteczki siarki do komórek włosów, tym samym tworzy keratynę – główny materiał budulcowy włosów. Biotyna opóźnia ponadto procesy siwienia. Jej deficyt może nasilać wypadanie włosów i zaburzać wzrost paznokci, dlatego nazywana jest „witaminą młodości”.
  • B9 (kwas foliowy) stymuluje wzrost poprzez pobudzanie komórek macierzy włosa.
  • B1 (tiamina) pomaga regulować pracę gruczołów łojowych i zapobiega powstawaniu łupieżu.
  • B3 (niacyna, witamina PP) poprawia krążenie krwi, dzięki czemu do cebulek włosowych dociera większa ilość utlenionej krwi. To z kolei sprawia, że włosy są lepiej odżywione.
  • B5 (kwas pantotenowy) wspomaga produkcję keratyny, wzmacnia włosy i przyśpiesza ich wzrost. Uczestniczy w produkcji sebum, które chroni skórę głowy przed nadmiernym wysuszeniem i innymi czynnikami zewnętrznymi. Kwas pantotenowy uczestniczy też w podziale komórek mieszków włosowych i odpowiada za kolor włosów.
  • B2 (ryboflawina) zapewnia włosom energię. Jej deficyt przyczynia się do nadmiernej utraty włosów.
Fot. Oksy001/Adobe Stock

Mikro- i makroelementy potrzebne Twoim włosom

Wapń i żelazo

Niski poziom wapnia i żelaza odpowiada za wypadanie i rozdwajanie się końcówek włosów. Przy niedostatecznej ilości tych pierwiastków włosy szybko się przetłuszczają, tracą sprężystość i elastyczność. Ponadto żelazo pomaga erytrocytom transportować tlen do komórek, a tym samym stymuluje wzrost włosów.

Fosfor

Ten pierwiastek śladowy odpowiada za wzrost i mocną strukturę włosa.

Cynk i selen

Dla zdrowia Twoich włosów szczególne znaczenie mają też cynk i selen. Cynk bierze udział w produkcji keratyny, wpływa na pracę gruczołów łojowych i metabolizm aminokwasów. Jego deficyt w organizmie może pogłębiać problem wypadających włosów. Selen utrzymuje właściwy poziom nawilżenia włosów, chroniąc je przed przesuszeniem. 

Miedź

To pierwiastek, który odpowiada za kolor włosów. Bierze udział w procesie produkcji melaniny – pigmentu, który odpowiada za ich barwę. Gdy poziom miedzi w organizmie jest zbyt niski, może dojść do przedwczesnego siwienia.

Wiesz już, jak zbawienny wpływ na stan Twoich włosów mają określone witaminy, minerały i aminokwasy. Uzbrojona w tę wiedzę możesz przejść do wyboru najlepszego w Twoim przypadku suplementu na włosy.

Zdjęcie główne: LIGHTFIELD STUDIOS/Adobe Stock

Justyna Jarmułowicz

Tłumaczka języka rosyjskiego i francuskiego, nieprzerwanie rozwijająca swoje umiejętności językowe i translatorskie. Niespokojny duch, który nie może usiedzieć na miejscu. Chętnie dzieli się doświadczeniem życia w Moskwie i Paryżu. Poza przekładem i pisaniem tekstów, zgłębia tematy psychologiczne, obmyśla sposoby na zdrowy styl życia i układa zdrowe jadłospisy.
Justyna Jarmułowicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *